Roch Forowicz in his artistic practice is mainly interested in the problems of simulation and urban surveillance – constant observation by monitoring systems and data processing. His activities – especially in the case of projects such as „Interception” or „Surveillance” – is radical, often referred to as illegal „hacktivist” interventions, based on capturing and using surveillance devices against the will of their creators.
Since 2020, he is working at the University of Ecology and Management. In 2007-2020 Roch Forowicz worked at the Academy of Fine Arts in Warsaw. Organising Upgrade!Warsaw since 2007-2013. Curator and co-founder of 2.0 Gallery in Warsaw. Participant of many expositions and festivals, such as FILE festival (BR), HAIP Festival (SI), Liwoli09 (AT), Paraflows 09 (AT), Urban Research (DE), Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski (PL), WRO, NInA – Culture 2.0, Komuna Otwock, Copernicus Science Center, Krytyka Polityczna, Entropia Gallery, STUDIO Gallery, Beautiful Lies, WEF, MIK, Katowice Street Art AIR, etc.
BIO / PL
Roch Forowicz w swojej praktyce artystycznej interesuje się problemem panoptyzmu oraz symulacji. Jego działalność – szczególnie w przypadku takich projektów jak „Interception” lub „Inwigilacja” – jest radykalna, często określana mianem nielegalnych „hacktywistycznych” interwencji, opierających się na przechwyceniu i wykorzystywaniu urządzeń służących inwigilacji wbrew woli ich twórców.
Od 2020 roku pracuje na Wyższej Szkole Ekologii i Zarządzania w Warszawie. W latach 2007-2020 Roch Forowicz pracował na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Od 2007 roku organizował Upgrade!Warsaw, był kuratorem i współtwórcą Galerii 2.0. Uczestnik wielu wystaw i festiwali, takich jak: FILE festival (BR), HAIP Festival (SI), Liwoli09 (AT), Paraflows 09 (AT), Urban Research (DE), Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski (PL), WRO, NInA – Culture 2.0, Komuna Otwock, Centrum Nauk Kopernik, Krytyka Polityczna, Galeria Entropia, Galeria STUDIO, Beautiful Lies, WEF, MIK, Katowice Street Art AIR, etc.
SELECTED EXHIBITIONS/FESTIVALS:
2019 „DETECTION III”, Video Art Miden, Festival Miden, Loutraki, Greek
2019 „DETECTION III”, Video Art Miden, MOMus-Experimental Center for the Arts, Thessaloniki, Greek, curated by Danny Kargas
2019 Mapping on the facade of the palace – 11th Summer Festival of Jerzy Waldorff, Radziejowice
2019 Mapping – NIGHT OF MUSEUMS, Academy of Fine Arts in Warsaw
2018 SEE & SAY expert, portfolio review, KTR, Warsaw
2018 „PLEASANT GRAVITY”, installation, Multimedia Art Colony, Tršić, Serbia
2018 Mapping on the facade of the palace – 10th Summer Festival of Jerzy Waldorff, Radziejowice
2018 „DETECTION III”, Video Art Miden, Kalamata, Greek, curated by Danny Kargas
2018 Mapping – NIGHT OF MUSEUMS, Academy of Fine Arts in Warsaw
2017 „METADETAILS” Katowice Street Art AiR, Katowice
2017 Mapping on the facade of the palace – 9th Summer Festival of Jerzy Waldorff, Radziejowice
2017 Mapping – NIGHT OF MUSEUMS, Academy of Fine Arts in Warsaw
2015 Festival 3M (Fire), „DetectionExtended” (curated by Leszek Sokoll and Sławosz Balcerzak).
2015 WRO on Tour, Putbus, „Interception”, „Detection” (screening curated by Paweł Janicki).
2015 Festival WRO Test Exposure, „Opticons”.
2014 Festival The Light Factory „PANOPTES” (curated by: Eulalia Domanowska).
2014 Copernicus Science Center, „INTERCEPTION” (curated by Katarzyna Boratyn). 2014 Festival Beautiful Lies, Long Night of Museums, „DETECTION II” (curated by Eulalia Domanowska).
2012 WEFCON – Warsaw Electronic Festival, „OPTICON”, „INTERCEPTION V”.
2012 National Audiovisual Institute (NInA), Culture 2.0, „INTERCEPTION IV”, „DETECTION II” (curated by: Agnieszka Słodownik).
2012 VI Festival IN OUT, Centre for Contemporary Art, Łaźnia, Gdańsk, „INTERCEPTION V”.
2012 STUDIO Gallery, Long Night of Museums, „INTERCEPTION IV” (curated by: Krzysztof Żwirblis).
2012 The Fryderyk Chopin University of Music (UMFC), intervention „INTERCEPTION V”.
2012 The Fryderyk Chopin University of Music (UMFC), visual „OPTICON” for Edward Sielicki concert.
2012 B.Y.O.B Poland, Warsaw, „Interception 4” (curated by Weronika Lewandowska).
2011 Club 1500m, Panoptykon Night, „Interception 4 – life visual”.
2011 WEF – Warsaw Electronic Festival, „Interception 4 – life visual”.
2011 V Festival IN OUT, Centre for Contemporary Art – Łaźnia, Gdańsk, „Detection” (curated by Michał Brzeziński).
2010 Open City festival, Lublin, „Detection” (curated by Krzysztof Żwirblis).
2010 Urban Research, Berlin, „Interception”.
2010 WEF – Warsaw Electronic Festival, „Detection”.
2009 WEFCON – Warsaw Electronic Festival, Zacheta, „Interception”.
2009 Paraflows – URBAN HACKING, Vienna, „InterceptionLinz”.
2009 International Guerrilla Video Festival, Dublin, „Interception II”.
2009 Liwoli09 – hacklab for art and open source, Linz, „InterceptionLinz”.
2008 WEF – Warsaw Electronic Festival, „Interception”, „Interception II”, „InterceptionExtended”.
2008 Komuna Otwock, „Interception”, „Interception II”, „InterceptionExtended”.
2008 CologneOFF, „Interception”.
2008 HAIP Festival, Ljubljana, Slovenia, „Interception”, „InterceptionExtended”.
2008 Chain Reaction (Upgrade!International), Skopje, „Interception”.
2008 Entropia Gallery, Athletic cinema 02, „Interception” (curated by Krzysztof Gufrański).
2008 SUDIO Gallery, „Interception” (exhibition curated by Krzysztof Żwirblis).
2007 neural.it, „Interception”.
2007 Centre for Contemporary Art – Ujazdowski Castle, Warsaw, CONCRETE LEGACY FROM CORBUSIER TO BLOKERS, „Invigilate”, „Looking out of the window”(exhibition curated by Ewa Gorządek, Stach Szabłowski).
2006 Turbulence, „Looking out of the window”.
2006 FILE Sao Paulo, „Environment”.
2006 Turbulence, „Environment”.
2006 FILE Rio Symposium, „Invigilate”.
2005 Turbulence, „Invigilate”.
2005 Rhizome, „Invigilate”. 2004 e w n s Visual Arts Festival, „Invigilate – video”.
BIOGRAPHY
BIO / EN
Roch Forowicz in his artistic practice is mainly interested in the problems of simulation and urban surveillance – constant observation by monitoring systems and data processing. His activities – especially in the case of projects such as „Interception” or „Surveillance” – is radical, often referred to as illegal „hacktivist” interventions, based on capturing and using surveillance devices against the will of their creators.
Since 2020, he is working at the University of Ecology and Management. In 2007-2020 Roch Forowicz worked at the Academy of Fine Arts in Warsaw. Organising Upgrade!Warsaw since 2007-2013. Curator and co-founder of 2.0 Gallery in Warsaw. Participant of many expositions and festivals, such as FILE festival (BR), HAIP Festival (SI), Liwoli09 (AT), Paraflows 09 (AT), Urban Research (DE), Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski (PL), WRO, NInA – Culture 2.0, Komuna Otwock, Copernicus Science Center, Krytyka Polityczna, Entropia Gallery, STUDIO Gallery, Beautiful Lies, WEF, MIK, Katowice Street Art AIR, etc.
BIO / PL
Roch Forowicz w swojej praktyce artystycznej interesuje się problemem panoptyzmu oraz symulacji. Jego działalność – szczególnie w przypadku takich projektów jak „Interception” lub „Inwigilacja” – jest radykalna, często określana mianem nielegalnych „hacktywistycznych” interwencji, opierających się na przechwyceniu i wykorzystywaniu urządzeń służących inwigilacji wbrew woli ich twórców.
Od 2020 roku pracuje na Wyższej Szkole Ekologii i Zarządzania w Warszawie. W latach 2007-2020 Roch Forowicz pracował na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Od 2007 roku organizował Upgrade!Warsaw, był kuratorem i współtwórcą Galerii 2.0. Uczestnik wielu wystaw i festiwali, takich jak: FILE festival (BR), HAIP Festival (SI), Liwoli09 (AT), Paraflows 09 (AT), Urban Research (DE), Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski (PL), WRO, NInA – Culture 2.0, Komuna Otwock, Centrum Nauk Kopernik, Krytyka Polityczna, Galeria Entropia, Galeria STUDIO, Beautiful Lies, WEF, MIK, Katowice Street Art AIR, etc.
SELECTED EXHIBITIONS/FESTIVALS:
2019 „DETECTION III”, Video Art Miden, Festival Miden, Loutraki, Greek
2019 „DETECTION III”, Video Art Miden, MOMus-Experimental Center for the Arts, Thessaloniki, Greek, curated by Danny Kargas
2019 Mapping on the facade of the palace – 11th Summer Festival of Jerzy Waldorff, Radziejowice
2019 Mapping – NIGHT OF MUSEUMS, Academy of Fine Arts in Warsaw
2018 SEE & SAY expert, portfolio review, KTR, Warsaw
2018 „PLEASANT GRAVITY”, installation, Multimedia Art Colony, Tršić, Serbia
2018 Mapping on the facade of the palace – 10th Summer Festival of Jerzy Waldorff, Radziejowice
2018 „DETECTION III”, Video Art Miden, Kalamata, Greek, curated by Danny Kargas
2018 Mapping – NIGHT OF MUSEUMS, Academy of Fine Arts in Warsaw
2017 „METADETAILS” Katowice Street Art AiR, Katowice
2017 Mapping on the facade of the palace – 9th Summer Festival of Jerzy Waldorff, Radziejowice
2017 Mapping – NIGHT OF MUSEUMS, Academy of Fine Arts in Warsaw
2015 Festival 3M (Fire), „DetectionExtended” (curated by Leszek Sokoll and Sławosz Balcerzak).
2015 WRO on Tour, Putbus, „Interception”, „Detection” (screening curated by Paweł Janicki).
2015 Festival WRO Test Exposure, „Opticons”.
2014 Festival The Light Factory „PANOPTES” (curated by: Eulalia Domanowska).
2014 Copernicus Science Center, „INTERCEPTION” (curated by Katarzyna Boratyn).
2014 Festival Beautiful Lies, Long Night of Museums, „DETECTION II” (curated by Eulalia Domanowska).
2012 WEFCON – Warsaw Electronic Festival, „OPTICON”, „INTERCEPTION V”.
2012 National Audiovisual Institute (NInA), Culture 2.0, „INTERCEPTION IV”, „DETECTION II” (curated by: Agnieszka Słodownik).
2012 VI Festival IN OUT, Centre for Contemporary Art, Łaźnia, Gdańsk, „INTERCEPTION V”.
2012 STUDIO Gallery, Long Night of Museums, „INTERCEPTION IV” (curated by: Krzysztof Żwirblis).
2012 The Fryderyk Chopin University of Music (UMFC), intervention „INTERCEPTION V”.
2012 The Fryderyk Chopin University of Music (UMFC), visual „OPTICON” for Edward Sielicki concert.
2012 B.Y.O.B Poland, Warsaw, „Interception 4” (curated by Weronika Lewandowska).
2011 Club 1500m, Panoptykon Night, „Interception 4 – life visual”.
2011 WEF – Warsaw Electronic Festival, „Interception 4 – life visual”.
2011 V Festival IN OUT, Centre for Contemporary Art – Łaźnia, Gdańsk, „Detection” (curated by Michał Brzeziński).
2010 Open City festival, Lublin, „Detection” (curated by Krzysztof Żwirblis).
2010 Urban Research, Berlin, „Interception”.
2010 WEF – Warsaw Electronic Festival, „Detection”.
2009 WEFCON – Warsaw Electronic Festival, Zacheta, „Interception”.
2009 Paraflows – URBAN HACKING, Vienna, „InterceptionLinz”.
2009 International Guerrilla Video Festival, Dublin, „Interception II”.
2009 Liwoli09 – hacklab for art and open source, Linz, „InterceptionLinz”.
2008 WEF – Warsaw Electronic Festival, „Interception”, „Interception II”, „InterceptionExtended”.
2008 Komuna Otwock, „Interception”, „Interception II”, „InterceptionExtended”.
2008 CologneOFF, „Interception”.
2008 HAIP Festival, Ljubljana, Slovenia, „Interception”, „InterceptionExtended”.
2008 Chain Reaction (Upgrade!International), Skopje, „Interception”.
2008 Entropia Gallery, Athletic cinema 02, „Interception” (curated by Krzysztof Gufrański).
2008 SUDIO Gallery, „Interception” (exhibition curated by Krzysztof Żwirblis).
2007 neural.it, „Interception”.
2007 Centre for Contemporary Art – Ujazdowski Castle, Warsaw, CONCRETE LEGACY FROM CORBUSIER TO BLOKERS, „Invigilate”, „Looking out of the window”(exhibition curated by Ewa Gorządek, Stach Szabłowski).
2006 Turbulence, „Looking out of the window”.
2006 FILE Sao Paulo, „Environment”.
2006 Turbulence, „Environment”.
2006 FILE Rio Symposium, „Invigilate”.
2005 Turbulence, „Invigilate”.
2005 Rhizome, „Invigilate”.
2004 e w n s Visual Arts Festival, „Invigilate – video”.
BIOBIO 2024_ROCH_FOROWICZ_
CONTACT / KONTAKT: rochfor@gmail.com
If You want to see my commercial realizations please go to website